Procedura czynności dotyczących przyznawania, rozpoczęcia świadczenia usług oraz ich realizacji obejmuje:

  1. Pisemny wniosek o przyznanie  usług/pisemne potwierdzenie ustnego/telefonicznego zgłoszenia potrzeby udzielenia pomocy.
  2. Przeprowadzenie  rodzinnego  wywiadu  środowiskowego w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie udzielenia pomocy, a  w sprawach niecierpiących zwłoki w terminie 2 dni roboczych).

Pracownik socjalny przeprowadzający wywiad kompletuje wymagane dokumenty:

    1. zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej stwierdzające, iż osoba ubiegająca się o przyznanie usług wymaga pomocy innych osób. Zaświadczenie lekarskie powinno być wystawione  nie wcześniej niż 1 miesiąc przed złożeniem wniosku o przyznanie świadczenia,
    2. w przypadku specjalistycznych usług opiekuńczych dla dzieci z zaburzeniami psychicznymi zaświadczenia o wymiarze zajęć rewalidacyjno – wychowawczych realizowanych przez inne zobowiązane podmioty (szkoły, przedszkola, żłobki, poradnie psychologiczno – pedagogiczne, itp.),
    3. kserokopię orzeczenia o niepełnosprawności (jeżeli jest),
    4. oryginały zaświadczeń potwierdzających wysokość dochodu osoby/rodziny wspólnie gospodarującej z  miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku o pomoc (lub potwierdzone kserokopie),
    5. kserokopię aktualnej decyzji emerytalno-rentowej,
    6. oświadczenie o stanie majątkowym,
    7. dowód  osobisty  lub  inny  dokument  potwierdzający tożsamość wnioskodawcy (do wglądu ),
    8. inne wewnętrzne dokumenty, które przyjęto do stosowania w procedurze ubiegania się o inne formy pomocy,

Pracownik socjalny analizuje sytuację rodzinną i  zdrowotną osoby ubiegającej się o przyznanie usług, w tym możliwość zapewnienia opieki przez rodzinę.

Pracownik socjalny powinien uwzględniać w szczególności:

    1. rodzaj schorzenia i sprawność fizyczną,
    2. warunki mieszkaniowe i środowiskowe,
    3. sytuacje rodzinną i materialną,
    4. wydolność opiekuńczą rodziny.

Ponadto pracownik socjalny określa wymiar usług (liczba godzin dziennie, liczba dni świadczenia usług w tygodniu, nazwy poszczególnych dni tygodnia) we współpracy z kierownikiem działu usług opiekuńczych. Ustala wysokość odpłatności zgodnie z prawem miejscowym, planuje zakres i formy pracy socjalnej.

  1. Rozstrzygnięcie sprawy następuje poprzez wydanie przez dyrektora ośrodka pomocy społecznej decyzji administracyjnej o:
    1. przyznaniu pomocy w formie usług opiekuńczych świadczonych w miejscu  zamieszkania osoby ich wymagającej oraz o wysokości odpłatności za usługi, ustalonej na podstawie aktualnie obowiązującej uchwały Rady Miejskiej w Szydłowcu w tym zakresie,
    2. odmowie przyznania pomocy w formie usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania.

Wydanie decyzji następuje niezwłocznie po zebraniu kompletu dokumentów stanowiących podstawę przyznania lub odmowy przyznania usług opiekuńczych.

  1. Rozpoczęcie świadczenia usług opiekuńczych następuje niezwłocznie po wydaniu decyzji administracyjnej poprzez wystawienie karty pracy dla opiekunki. Pierwsze wejście w środowisko powinno odbywać się w obecności kierownika działu usług opiekuńczych.